Kek Coklat Moist Kukus



lama betul rasanya tak membuat kek..
hahhh.. fail betul bila buat kek..selalu ade je tak kena..
rasanya macam dah ikut bulat2 tapi ntah..
kecewa betul... nak menaip ni pun rasa macam berat je tangan..
semangat masa membuatnya telah hilang... 

tapi tak ape... kalau tak cuba tak tahu kan... 
usaha tangga kejayaan...
mungkin orang lain buat jadi.. mungkin air tangan sy tak sesuai untuk membuat kek...

resepi ini saya ambil dari Hana Memories,
jadi sesiapa ingin mencuba, sila kan ye...
kek ni menjadi, cuma pada sy rasa coklat nya kurang..
mungkin boleh tambahkan serbuk coklat lain kali...

RESEPI KEK COKLAT MOIST
resepi oleh : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
Bahan Kek 
  • 5 biji telur gred A - 3 biji gred B
  • 2 cawan tepung superfine@tepung kek - tpg gandum pon boleh - 1 cwn
  • 1 cawan serbuk koko - 1/2 cwn
  • 2 cawan gula halus - 1 cwn
  • 1 1/4 cawan susu pekat - 1/2 cwn + 1sb
  • 2 1/2 cawan susu segar@susu cair@susu coklat@air biasa- 1 1/4 cwn
  • 1 1/2 cawan minyak - 3/4 cwn
  • 1 1/2 baking powder - 1sk
  • 1 sk soda bikarbonat - 1sk
  • 1 sk esen vanila - 1sk
  • 1 sk garam - secubit
Bahan Topping @ Ganache Coklat
  • 100ml whipping cream/fresh cream
  • 250g coklat masakan gelap (dark chocolate)
  • 1 sudu besar golden syrup (utk kurangkan pahit coklat)
  • 1 sudu besar butter (utk topping yg berkilat)


Cara-cara
  • Ayak tepung, serbuk koko, baking powder, garam dan soda bikarbonat.Ketepikan.
  • Pukul telur dan juga gula halus hingga kembang. Masukkan esen vanila. Putar lagi sebati. (Guna blender pon tak mengapa)
  • Masukkan susu segar@susu cair. Kemudian masukkan bahan ayak tadi. Gaul sebati.Akhir sekali masukkan minyak.
  • Oleskan loyang dengan sedikit butter/marjerin, tuang adunan kek dan kukus lebih kurang 1 jam atau sehingga masak. kek nih boleh juga dibakar di oven dengan suhu 170.
  • Sejukkan kek. Sementara itu buat topping/ganache coklat.Panaskan whipping cream/fresh cream sebentar (tak perlu hingga mendidih). Jika tiada boleh sub dgn susu segar/susu cair tapi kurangkan sukatan 50ml. Masukkan coklat masakan. Kacau hingga cair dan licin. Kemudian masukkan syrup dan juga butter. Kacau sebati. Tuang ke atas kek yang dah sejuk tadi.
  • Masukkan peti ais kemudian baru potong dan hidang.
  • Nota Hana : Untuk topping coklat seperti gambar, hana curah ganache dua kali. Sekali utk salut kek, dan sekali lagi utk topping yg meleleh. Untuk salut kek hana buat satu adunan topping di atas. Lebihan ganache hana simpan dan sejukkan dalam peti ais sebentar untuk paipkan border atau buat bunga. Untuk topping meleleh tuh hana buat setengah adunan dr resepi topping di atas. Kene pastikan kek sejuk dan topping pertama dah beku supaya topping meleleh cantik dan tak cair sangat.


pukul guna tangan je.. bagus untuk muscle.. hehe


kek siap di masak ikut sukatan yang telah di gubah tu, berbentuk cendawan... 
tak tau la kenapa...
hihihi...

topping nya sy tak ikut resepi di atas,
cuma double boiler kan coklat masakan, susu cair dan sedikit butter...
marbelessss....


keratan rentas... rupa si hitam manis cantik berseri..
tapi tak berapa menepati piawaian tekak sy.. 
mungkin masa buat tu sy terlalu mengharapkan kan rasanya sesedap kek coklat Anis yang famous tu...

ahh rindunya kek coklat anis..

rindunya kek coklat secret recepi...

haaa....




4 ulasan:

Scha Nazri berkata...

mak aihh. terliurr sangat ni.

Cik Bahgia a.k.a Zet berkata...

Hehehe... dah masuk peti ais semalam.. Baru terasa sedap... Masih moist lg tau..

MNH SASTERA MELAYU berkata...

nampak macam senang nak buat tapi barang barang tu macam susah je nak cari

Cik Bahgia a.k.a Zet berkata...

barang2 dia xsusah pun cari... cuma coklat masakan dgn serbuk koko je , kat pasaraya pun ada jual... yang lain2 semua ada di dapur... hehe